اگزمای آتوپیک

نوع شایعی از اگزما است که به نام درماتیک آتوپیک یا اگزمای سرشتی مشهوراست. لغت” آتوپیک “ Atopic شامل بیماری های آلرژیک یا توام با آلرژی را دربر می گیرد . افراد مبتلا ممکن است آلرژی هایی نظیر تب یونجه (حساسیت فصلی)، حساسیت به گرده گیاهان و آسم نیز داشته باشند. درماتیک آتوپیک در تمام نقاط دنیا شایع است.   این بیماری حدود ۱۰ درصد نوزادان و ۳ درصد کل جامعه را در ایالت متحده آمریکا، در برمی گیرد .اگر چه این بیماری در هر سنی ممکن است پدید آید ولی در نوزادان و بچه ها بسیار شایع تر است . ضایعه پوستی همراه با خارش و گاهی هم بدشکل و ناخوشایند است.

بیماری درماتیک آتوپیک معمولاً در سنین کودکی و گاهی تا قبل از سن ۲۵ سالگی خودبخود بهبود می یابد. ولی بعضی بیماران در تمام عمر خود از این مسئله رنج می برند .علائم بصورت خارش وتورم پوست وبیشتر در ناحیه صورت است.پوست این بیماران به حالت خشک در می آید ودر حدود % ۶۰ – ۷۰ ازاین کودکان طی گذران زندگی خوب می شوند. شیوع این بیماری بعد ازکودکان درافراد بالای ۳۰ سال زیاد است. علت در این بیماری کاملا مشخص نیست .اما عوامل محیطی تاثیر گذار ومهم هستند.اگزمای اتوپیک درخانواده های ثروتمند زیاد است. این بیماری در سنین بالاتر به صورت ضایعات خشک، قرمز متمایل به قهوه ای یا خاکستری در آمده و پوست حالت پوسته پوسته و ضخیم می شود .در نوجوانان و بالغین جوان، ضایعات بطور مشخص در نواحی خم آرنج و پشت زانو، قوزک و مچ پا و نیز بر روی صورت، گردن و نیز قسمت های بالایی قفسه سینه پدید می آیند .

علل افزایش شیوع این بیماری

زندگی شهری ، آلودگی هوا ،افزایش آلرژن های داخل منزل ، آگاهی بیشتر والدین ،مدت کمتر خوردن شیر مادر،مناطق معتدل ،مرفه بودن زندگی ،نژاد سیاه

در درمان این بیماری توجه به:

۱-عوامل متعدد شامل آلرژن ها –محرک ها – عفونت ها –محیط فیزیکی –خلقی واسترس

۲-حاد تحت حاد ویا فاز مزمن بیماری