آسم حاملگی

آسم شایعترین درگیری ریه در طول دوران بارداری است. ۸ درصد از خانم های باردار آسم دارند. وضعیت این بیماری در طول دوران بارداری در هر بیماری متفاوت است. بسیاری از خانم ها نگرانند که تغییرات حین بارداری چه اثری روی بیماری آنها خواهد گذاشت و آیا درمان آسم به جنین آنها آسیب می رساند. به طور کلی، خطر کنترل نامناسب آسم خیلی بیشتر از خطر مصرف داروهای کنترل کننده آسم است. درمان آسم در طول بارداری زمانی که بیمار به طور منظم از مراقبت های پزشکی طبق برنامه مشخص استفاده می کند، رضایت بخش است. قبل از حامله شدن، خانم های مبتلا به آسم باید با پزشک مشورت کنند. خانم های مبتلا به آسم وقتی که متوجه حاملگی می شوند، باید به مصرف داروهای آسم تحت نظر پزشک ادامه دهند. قطع کردن ناگهانی داروهای آسم ممکن است برای بیمار و جنین خطرناک باشد. آسم در زنان در دوران بارداری به سه حالت ۱/۳ بهبودی در بارداری ، ۱/۳ بدون تغییر و ۱/۳ دچار تشدید علایم تظاهر می یابد.

در میان خانم هایی که آسم شان بدتر می شود، در اغلب موارد تشدید علائم بیشتر در بین هفته های ۲۹ تا ۳۶ بارداری مشاهده می شود. ولی معمولا شدت آسم در ماه آخر حاملگی کمتر است. اغلب موارد آسم کنترل شده در موقع درد زایمان و پروسه زایمان نیز بدتر نمی شود. در ۱/۳ موارد خانم هایی که آسم شان بهتر می شود، این بهبودی در طی کل دوران حاملگی ادامه می یابد. در اغلب موارد شدت علائم آسم در طول اولین بارداری شبیه بارداری های بعدی خواهد بود.

آموزش به ویژه در طول دوران بارداری به خانم مبتلا به آسم می تواند اطمینان بخش و مفید باشد و به پزشک و بیمار در  مدیریت کردن بهتر علائم، جلوگیری از بروز حملات و واکنش سریع به حملات آسم تاثیر گذار می باشد. این آموزش شامل شناخت درست علائم و نشانه های این بیماری ، اجتناب از عوامل محرک آسم و استفاده مناسب از داروهای مجاز کنترل کننده آسم می باشد.