واکسن آلرژی

سه راه اصلی درمان آلرژی شامل :

• پیشگیری از تماس با آلرژن
  • درمان دارویی
  • واکسن درمانی آلرژی (ایمنی درمانی اختصاصی با آلرژن)

در افراد مبتلا به آلرژی بینی (فصلی و داِیمی) که به هر دلیلی نمی شود از تماس با گرده ها دوری کرد و همچنین به دلیل عوارض جانبی مضر احتمالی ناشی از مصرف مداوم داروها، امروزه از واکسن آلرژی به عنوان یک راهکار درمانی جدید و کارآمد استفاده می شود.

به طور کلی واکسن آلرژی بر اساس تجویز مقادیر افزایش یابنده مواد حساسیت زا  به بیماران برای برقراری حالت تحمل می باشد. واکسن آلرژی در دنیا به طور معمول به دو طریقه زیرجلدی و یا زیر زبانی انجام می شود که در ایران نوع زیر جلدی مرسوم است.

تعریف ساده از واکسن آلرژی یا ایمونوتراپی

واکسن آلرژی که در حقیقت ایمنی درمانی (ایمونوتراپی) آلرژی نام دارد، در ایران به “واکسن آلرژی” شناخته می شود. واکسن آلرژی به عنوان یکی از راهکارهای درمانی بعضی از بیماری های آلرژیک به ویژه آلرژی های تنفسی (آلرژی فصلی یا آسم) محسوب می گردد و می تواند در صورت موفقیت آمیز بودن، فردرا از ابتلا به عوارض شدید ناشی از تماس با مواد حساسیت زا مصون نگاه دارد.

این روش درمانی به طور معمول برای درمان آلرژی های غذایی مورد استفاده قرار نمی گیرد! در حال حاضر در ایران و سایر مناطق جهان اغلب واکسن آلرژی برای بیماران حساس به موادی چون گرده گیاهان   ، هیره (گرد وغبار منزل)، سم نیش حشرات مثل زنبور، اسپور قارچ ها و کپک ها و یا آلرژن های حیوانات خانگی ، مورد استفاده قرار می گیرد. دوره این روش درمانی طولانی است و بین ۳ تا ۵ سال طول می کشد. هزینه های درمانی این روش نسبتا بالا بوده و پیش از شروع درمان توصیه می شود برآوردی از کل هزینه ها انجام شود. باید برای انجام واکسن آلرژی حتما تحت نظر پزشک آسم و آلرژی انجام شود. با توجه به تداخل دارویی با این روش درمانی باید پزشک معالج از دریافت هرگونه داروی شیمیایی و یا مکمل دارویی و گیاهی وهمچنین  از وجود هرگونه بیماری به خصوص قلبی و یا ریوی اطللاع داشته باشد.

برای رسیدن به نتایج مناسب، برنامه واکسن آلرژی در دو فاز انجام می شود:

مرحله اول: فاز افزایش تدریجی (Buildup)

این فاز ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد، به طور تدریجی مقادیر افزایش یابنده  از آلرژن به بدن فرد بیمار به طریقه زیرجلدی تزریق می شود. در این فاز ۱ تا ۳ بار در هفته قابل انجام است.

مرحله دوم، فاز نگهدارنده (Maintenance)

این فاز  ۳تا ۵ سال (به صلاحدید پزشک) و یا بیشتر طول می کشد. بیمار به صورت ماهانه  یک بار تزریق را انجام می دهد.

نتایج یک واکسن آلرژی موفق

درصورت موثر بودن روند واکسن آلرژی در بیمار، در سال اول عوارض و علائم بیماری کاهش می یابد. و با ادامه درمان در سال های بعد واکنش های آلرژیک به میزان قابل توجه ای کاهش خواهند یافت. در صورت موفقیت آمیز بودن واکسن آلرژی، اغلب با قطع درمان علائم و عوارض باز نخواهند گشت. البته در بعضی موارد بیمار مجبور به ادامه روند درمانی برای مدت طولانی تری بوده تا بدین شکل عوارض و علائم بیماری تحت کنترل قرار گیرند.