به وب‌سایت دکتر جعفری خوش آمدید.

آدرس: 

تهران، میدان ونک، نرسیده به چهارراه جهان کودک، ساختمان 38 طبقه اول

آلرژی

آلرژی ،نوعی واکنش ایمنی شایع و مزمن است که در میان تمام قشرهای جامعه شیوع دارد. امروزه،آلرژی بخش مهمی از هزینه های درمانی و از کار افتادگی را به خود اختصاص داده است. به همین جهت، پیامدهای اقتصادی،اجتماعی و روانی آن قابل توجه است.رینیت آلرژیک،حساسیت های چشمی،آلرژی های تنفسی مانند آسم و علایم پوستی نظیر کهیر و اگزما،نشانه هایی از حساسیت های آلرژیک هستند.

شایع ترین آلرژن ها را گیاهان و گرده ها تشکیل می دهند که به طور وسیع و گسترده در سراسر جهان پراکندگی و انتشار دارند.عامل ایجاد حساسیت به وسیله گرده ها،ترکیبات پروتئینی موجود در دیواره آنهاست.گیاهان و میوه ها نیز می توانند به دلیل داشتن ترکیباتی نظیر هیستامین ها،در برخی از افراد با شدت های متفاوت حساسیت ایجاد کنند.

گفتنی است، تمام گیاهان و گرده های آلرژی زا در تمام اشخاص حساسیت زا نیستند. گرده ها در حقیقت سلول جنسی نر گیاهنند که در فصل گرده افشانی، عامل بروز آلرژی در افراد به شمار می روند.از این رو آشنایی نسبی با گیاه شناسی و گرده شناسی ضرورت  دارد.

مهمترین گیاهان آلرژی زا را نهاندانگان تشکیل می دهند که شامل حدود ۲۰۰ هزار گونه است. هر گونه گیاهی، در ساعات بخصوصی از شبانه روز و طی مدت زمان مشخصی از سال (از چند ساعت تا چندین روز گرده افشانی )گرده افشانی می نماید.گرده های تولید شده با توجه به گونه ،همچنین خصوصیات گرده و شرایط محیطی ، ممکن است ساعتها (برخی گندمیان )تا سالها (برخی درختان) عمر کنند. گرده ها می توانند به کمک جریان های جوی و گاهی با کمک حشرات تا مسافت های دور –حتی تا چند صد کیلومتر-جابجا شوند.

برای تشخیص حساسیت ناشی از گرده ها،اغلب طی مراحل خاصی عصاره گرده مورد نظر تهیه و با روش های متفاوتی با عناصر بدن بررسی می شود.آزمایش های متفاوت پوستی برای این منظور در دسترس است که درکنترل  و درمان آلرژی مفید است.